The Vindhu Times

Bahrabise, 15/05/2008 Kaart

De trouwe bezoeker van deze site heeft misschien de indruk dat ik in de drie maanden die ik in Nepal zou blijven onder het mom van vrijwilligerswerk verdomd weinig over mijn werk schrijf. Ben ik wel aan het werk of doe ik maar alsof ik doordeweeks onbereikbaar ben en zit ik ondertussen gewoon tussen de hippies een waterpijp te roken in een van de Buddhabars die Thamel rijk is?

De waarheid is dat het wel even geduurd heeft voor dat ik echt kon beginnen met werken. Vakantie, admission periode, nieuwe boeken: het duurde even voor het nieuwe schooljaar hier echt kon beginnen. Voeg daarbij toe dat er elke week wel een paar festivals zijn (zie ook mijn eerdere observatie omtrent deze culturele gewoonte) en dus ook vrije dagen en het aantal daadwerkelijke werkdagen neemt rap af.

Toch kunnen Klaas en ik inmiddels in de namiddag niet meer door Bahrabise lopen of er komen kinderen op ons af die ons al van verre gedag zeggen. "Hello Vincent-sir, hello Klaas-sir". Dit betekent dat we toch vaak genoeg in de buurt van kinderen zijn geweest dat ze ons zijn gaan herkennen. En zelfs onze naam onthouden (waarbij gezegd moet worden dat het nog niet zo lang is dat de kinderen mijn naam ook echt roepen, kennelijk is Klaas zijn naam toch eenvoudiger). Deze conclusie is geheel terecht, want Klaas en ik hebben al redelijk wat uurtjes voor de klas doorgebracht.

Dit brengt een hoop nieuwe ervaringen met zich mee. Op Ketu, de boarding school in Bahrabise, spreken de kinderen redelijk goed Engels, zelfs de kleintjes. Alleen met de allerkleinsten is het moeilijk communiceren en als er dan een paar ook nog ontdekken dat ze precies lang genoeg zijn om het lichtknopje in de klas aan en uit te zetten is het feest compleet. Gelukkig zijn de andere kinderen wat meer gevoelig voor autoriteit en blijven ze redelijk braaf in hun bankjes als ik lesgeef. Met de wat hogere klassen is het juist weer leuk om tussen ze in te gaan zitten en te praten over van alles en nog wat, over voetbal of Nepalese films (of het altijd goede onderwerp 'mijn familie').

Op de overheidsschool is de ervaring wat anders. Ook daar zijn de kinderen erg lief en beginnen ze je al te kennen, maar aangezien de structuur op school hier ontbreekt zijn de kinderen wat baldadiger. Een klas van veertig 9/10 jarigen waar geen docent voor staat lijkt dan ook wel een speeltuin, maar als je binnenstapt rent iedereen de bankjes in en roepen ze allemaal netjes 'Goodmorning sir'. Verder communiceren is soms echter lastig. Of ze verstaan niet wat ik zeg, omdat ik het anders uitspreek dan ze gewend zijn, of ze verstaan sowieso niet wat ik zeg door een gebrek aan Engelse kennis. Maar als je geduld hebt en dingen veel herhaalt gaat het langzaam goed. Klas vijf heeft nu al bijna het meervoud onder de knie, al blijft de transformatie 'knife → knives' lastig voor ze.

Volgens mij het meest nuttig is echter alles wat je buiten de klassen doet met de kinderen. Voet- en volleyballen of gewoon op de bus naar huis een praatje met ze maken. Dan blijkt dat sommigen toch best aardig Engels kunnen, maar dat dat er in een enorm grote klas gewoon er lastig uitkomt. Uiteindelijk is dat volgens mij ook het belangrijkst, dat je de kinderen Engels laat oefenen door te spreken, waarbij ze niet per se allemaal grammatica correct hoeven te kunnen reproduceren. En we hebben ook een hoop lol samen, bijvoorbeeld als ik probeer Nepalese woorden uit te spreken en dit volgens twee dozijn schreeuwende achtjarigen toch echt helemaal verkeerd doe.

Reacties

Rob op 15/05/2008 om 15:36

Onderwijskundig advies: Laat ze lekker lullen en veel woorden ontdekken. Grammatica etc. komt later wel. Laat ze denoods simpele spreekbeurtjes houden en doe spelletjes met ze. Woordenschat blijft nummer 1.

margaoord op 15/05/2008 om 22:46

Ik vind het leuk, dat je het goed kunt vinden met de 8 tot 10 jarigen. Dat heeft ook mijn voorkeur. Zijn wel al een beetje mondig en soms stout, maar wel heel kneedbaar. Bij mij staat het zweet ook wel in mijn oksels als je denkt iets leuk te doen met de klas en er zijn er een paar, die denken dat ze dat moeten verstoren. Laat ze lekker veel engels op hun manier praten en corrigeer zo af en toe. Marga

Hennie op 15/05/2008 om 23:21

Hoi Vincent, Leuke ervaringen met al die "spraak kunsten". Liedjes zingen helpt ook altijd om een taal en uitspraak onder de knie te krijgen. En dan is iedereen vrolijk ook. Ben net terug uit Japan en kan er nu dus over meepraten. Ik blijf je weblog met plezier volgen en doe via deze weg je ouders en zus even de groeten. Ik lees hun (jullie) reacties ook altijd. Groetjes Hennie

Het Triergenootschap op 16/05/2008 om 10:20

Vincent, Namens het Triergenootschap wensen we je vanaf een andere middle of nowhere (provincie Groningen) een Gelukkig 10 Jaar Trier. Volgende keer er gewoon weer bij zijn, ja!

Fia op 17/05/2008 om 19:10

Hoi vincent,geweldige uitdaging die kids.Ongetwijfeld erg leuke ervaring.het gaat je goed af denk ik. Maar...ik ga morgen op vak. met visueel gehandicapte naar griekenland.dat is voor mij ook een ervaring met verrassingen. ik denk dat jij je kan verplaatsen in omstandigheden die je niet weet hoe dat gaat. later vertel ik mijn ervaring,mits je dat intresseert? tot de volgende keer doei!

Ramesh Paudyal op 26/05/2008 om 12:51

Hi Vincent, today I visited your site, it looks really beautiful, and all the pictures you added in. On top of that I liked the entire photographs you took and posted here from Mero Niwas’s kids. They are looking really innocent and cute! Best wishes, Ramesh

Camiel op 28/05/2008 om 22:12

Leve de Republiek!

Reageren op dit bericht is helaas niet (meer) mogelijk